Fritt tolkningsföreträde

Ikväll är det dags igen: jag ska bultas mör i kritiktumlaren. Förhoppningsvis kommer jag ur det hela med fötterna på jorden. Eller ännu hellre: med huvudet i det blå.

En av de texter jag ska kritisera är väldigt poetiskt skriven, med nyskapande bildspråk och metaforer. Suggestivt, helt enkelt. På ett plan är det bra, helt enkelt för att det är vackert och väl genomarbetat. På ett annat plan känns det problematiskt.

Hur mycket vågar man egentligen överlåta till läsaren att tolka? Om man nu har ett ämne som man anser är viktigt? Risken att läsaren läser “fel” är ju uppenbar, och är läsaren dessutom funtad som jag kommer han eller hon helt enkelt inte att förstå och därmed vända texten ryggen. Är en sådan text bra? Räcker språklig virtuositet och poetisk skönhet för att en text ska vara bra? Eller blir den dålig om den missar målet? Att den kan upplevas som dålig av mig för att jag inte begriper den är en sak, men om en text inte lyckas förmedla sitt innehåll, är den då misslyckad?

Broder själ, syster flamma är konstruerad så att tematiken framträder tydligt vid en första läsning, medan den episka flätningen kan ta en läsning till att avslöja. För mig är det viktigt att läsaren kan ta till sig mina tankar och reagera på dem, men om man ponerar en författare som inte bekymrar sig om sånt, utan vill påverka läsaren/publiken rent känslomässigt, utan att ha en speciell riktning i åtanke, blir situationen naturligtvis helt annorlunda. Där jag eftersträvar en sorts dialog kan man istället tänka sig en text som triggar ett slags monolog hos läsaren. Personligen tror jag att en sån monolog oftast slutar i samma gamla spår, men det är bara min cyniska bild av människor.

About cgripenvik

Jag är litteratör och gav ut min debutroman "Broder själ, syster flamma" 2014. Den följdes av barnboken "Emma: Flykten från träsket" 2015. Den här bloggen handlar om mitt försök att förverkliga min dröm och om min syn på litteratur i allmänhet.
This entry was posted in Tankar om text/Thoughts on text and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s